10 vanliga myter om Google Ads
1. Google Ads är bra för din SEO
Du kommer ranka precis lika bra på Googles resultatsidor oavsett om du annonserar med Google Ads eller inte. Så Google ger alltså inte användare som använder deras annonssystem fördelar gentemot de personer som väljer att inte använda Google Ads.
2. Du måste satsa på Google Ads eller SEO
Du måste inte välja. Sanningen är att det är en bra idé att kombinera Google Ads och SEO. Förslagsvis ska du skapa en bra landningssida och SEO-anpassa den enligt bästa praxis, och innan sidan börjat ranka är det en bra idé att betala för att sidan ska synas med hjälp av Google Ads.
När din landningssida rankar bra organiskt, alltså utan att du behöver betala för det kan det vara värt att utvärdera om Google-annonser ens är nödvändigt.
3. Det är ingen som klickar på annonserna
Det är faktiskt många som klickar på dina Google Ads-annonser. Hur många som klickar får du bra statistik på, och de personer som inte väljer att klicka betalar du ju faktiskt inte för. Så idealt tjänar du pengar på klicken, medan ditt företag får gratis varumärkeskännedom när användarna inte klickar.
4. Det är för dyrt med Google Ads
Det finns många småföretagare som tror att det är för dyrt att annonsera med Google Ads, men det stämmer inte. Att sätta upp en fast budget för sitt projekt är superenkelt, så om du bara vill annonsera för någon hundralapp per dag går det hur bra som helst.
5. Att ranka etta är det viktigaste som finns
Fler personer väljer att klicka på dina annonser om de rankar högst upp på Google, men fler klick behöver inte betyda att du tjänar mer pengar. För att ranka högst på ett visst sökord måste du betala särskilt mycket pengar, och det gör att din vinstmarginal i många fall minskar.
6. Det är bra att annonsera på många sökord
Det är inte antalet sökord som spelar roll, utan hur relevanta sökorden är. Om du har en massa irrelevanta sökord i din kampanj är det vanligt att de klick du får inte leder till någon transaktion, vilket är förödande inom Google-annonsering. Idealt ska du annonsera på förhållandevis billiga sökord som konverterar.
7. Det är enkelt att tjäna pengar med Google Ads
Att tjäna pengar med Google Ads är fullt möjligt, men man skapar samtidigt inte en bra Google Ads-kampanj på en kafferast. För att din Google Ads-kampanj ska vara lyckosam krävs det att du vet hur annonskampanjen ska tas fram och anpassas, annars finns det en stor risk att du misslyckas.
8. När man skapat annonserna är allt klart
När du skapat annonserna är en viktig del avklarad, men du kan inte koppla av för den sakens skull. En viktig pusselbit för att lyckas med Google Ads är som vi tidigare nämnt att man mäter, testar och korrigerar tills det att annonskampanjen är så lönsam som möjligt.
9. Google löser annonseringen åt mig
Nej, Google kommer inte att se till att din annonskampanj är lönsam. De kommer hjälpa dig på traven så att du kommer igång, men för att få en lönsam kampanj krävs spetskunskaper som bara Google Ads-experter har tillgång till.
10. Mina konkurrenter kommer att klicka på mina annonser
En fråga många har, är att konkurrenterna kommer att klicka på de Google-annonser du satt upp för att således sabotera för dig. Fast värt att veta är att Google har avancerade metoder som märker om någon försöker manipulera deras annonssystem, så risken för att bli drabbad av klick-manipulering är mikroskopisk.