Sverige är ett förhållandevis litet land, så det är viktigt att din webbsida synd på andra marknader än just den svenska.
I den här artikeln berättar vi bland annat hur vi kan få din webbsida att synas i fler länder än just Sverige. Denna artikel fungerar alltså som en heltäckande resurs om allt som har med internationell SEO att göra.
Internationell SEO är en SEO-teknik med mål att din webbsida ska synas på fler marknader, dvs. i fler länder. Du lyckas med internationell SEO genom att bland annat bygga länkar, köpa SEO-texter samt använda dig av rätt hreflang-taggar så att sökmotorerna förstår vilket språk som gäller.
Om du idag bara nischat din webbsida mot svenska användare och exempelvis har 10 % brittiska besökare på sajten, då är det en bra idé att komplettera din webbsidas innehåll med engelska artiklar.
Du kan antingen skapa underdomäner, såsom webbsida.se/en (engelska) eller webbsida.se/de (tyska). Det är billigt och enkelt att skapa en underdomän för varje land/marknad, men rent SEO-mässigt är det bättre att skapa en ny webbsida för varje marknad.
Det är även gångbart att skapa en unik webbsida för varje land, såsom webbsida.de och webbsida.com. Det är relativt dyrt att skapa en ny webbsida för varje marknad, men det är som vi tidigare nämnt enklare att ranka med flera unika domäner jämfört med unika undersidor.
Mindre företag och mindre affiliatesidor ska i regel skapa underdomäner av kostnadsbesparingsskäl, men vi hjälper dig förstås oavsett hur du vill ha det.
Du kan välja att antingen lägga in rätt Hrefs-taggar i din sidas källkod, så att rätt tagg visas på precis varje sida (vi rekommenderar den metoden). Men du kan även lägga till rätt Hrefs-taggar i din webbsidas sitemap, alternativt i HTTP-headern i varje sida.
Värt att lägga märke till är att du måste välja en metod, då det kan bli problem om du lägger till Hrefs-taggar på fler ställen än ett.