När en besökare gör det du vill på din webbsida, då har du fått en konvertering. Men hur ökar du det procentuella antalet konverteringar egentligen, det vill säga; hur gör du för att konverteringsoptimera?
Den frågan och fler svarar vi på i den här artikeln.
Konverteringsoptimering är en teknik som ska medföra att du får fler konverteringar, procentuellt sett. En konvertering kan i detta fall vara att besökaren väljer att genomföra ett köp i din e-butik, att besökaren väljer att klicka på en affiliatelänk eller att kunden tecknar sig för ett nyhetsbrev.
Den genomsnittliga konverteringsgraden ligger på mellan 1 och 4 %. Värt att lägga märke till är att konverteringsgraden skiljer sig beroende på vilken typ av konvertering det handlar om (tex. länkklick eller genomfört köp). Utöver det är den genomsnittliga konverteringsgraden ganska meningslös.
Du ska alltså inte stirra dig blind på siffror, utan i stället ägna dig åt aktiviteter som höger konverteringsgraden.
För att räkna ut konverteringsgraden tar du antalet konverteringar / besökarantalet * 100.
Om du driver en webbsida med 6 200 besök per månad, och 79 av dessa valde att konvertera, då har du en konverteringsgrad på (79/6200*100=1,27) strax under 1,3 %.