Om du anlitat en SEO-skribent som har gjort fel, eller du kanske skrivit dina SEO-texter själv på ett suboptimalt sätt, då är det viktigt att någon rättar till felaktigheterna.
Vi hjälper dig gärna med att skriva om befintliga artiklar, vilket vi förtydligar i den här artikeln. I denna artikel uppmärksammar vi även vanliga fallgropar som du enkelt kan trilla i när du skriver SEO-texter.
Nedan pratar vi mer om de fallgropar som precis nämnts i större detalj.
Det är mycket viktigt att lära känna sin målgrupp, och i förlängningen skriva för dem och inte bara för sökmotorerna. Om du exempelvis skriver artiklar om snöskotrar är det en bra idé att läsa på bland forum och facksidor, för att faktiskt få reda på hur målgruppen tänker och vad de vill ha.
Du kan ha alla kunskaper i världen inom ett specifikt område, men om du missar att målgruppsanpassa dina texter blir det fel i vilket fall.
Att ha en SEO-strategi nedskriven på exempelvis ett papper eller i ett bildbehandlingsprogram är viktigt. Som Search Engine Journal förtydligar har endast 36 % av alla småföretag en tydlig SEO-strategi, där alla berörda intressenter exempelvis kan följa upp och jämföra företagets SEO-arbete.
Att skriva om fel ämnesområden är ett vanligt misstag som många personer som är nyinvigda inom SEO-arbete gör. Du ska alltså inte inkludera för många ämnesområden i samma artikel, och du ska inte heller skriva artiklar som tar upp samma saker. Då kan de båda artiklarna konkurrera med varandra, vilket kallas för kannibalisering.
Det är svårare än vad du tror att skriva såväl unikt som bättre material än sina konkurrenter. Att råka efterlikna sina konkurrenter är därför lätt hänt, men det är samtidigt någonting som Google inte gillar. Se till att du skriver unik text och tar hjälp av många artikelkällor från trovärdiga onlinepublikationer.
Även om du skrivit en information och värdeskapande recension om en produkt går du miste om viktig trafik om du inte Schema-anpassar ditt innehåll. Att exempelvis skriva minst 3 FAQ-frågor samt att lägga till betygsstjärnor för en produktrecension är en bra idé, då du således får mer trafik.
Alla seriösa företag som finns på webben bör en länkbyggesstrategi, för webbsidor med många länkar av hög kvalitet syns nämligen i princip alltid högt uppe bland sökmotorernas resultatsidor. Läs gärna mer om hur vi kan hjälpa dig med ditt länkbyggande.
Att endast internlänka till delsidor med relevans, samt att använda rätt ankartexter vid internlänkning är två viktiga aspekter som många slarvar med när det kommer till internlänkning.
Du ska alltså se till att internlänka mellan delsidor som hör samman för att dra nytta av de fördelar som en korrekt internlänkningsstrategi medger, såsom bättre synlighet i sökmotorer såsom Google och Bing.
Om du behöver en SEO-skribent som skriver om ditt textmaterial hjälper vi dig gärna. Vi samarbetar med över 11 SEO-skribenter, som samtliga är såväl kunniga som erfarna. Kontakta oss gärna idag, så får du en kostnadsfri offert.