Keyword research 

Sökordsanalys

Att utföra en nyckelordsundersökning är viktigt för att du ska kunna driva mer trafik till din webbsida. I den här artikeln berättar vi bland annat vad en sökordsanalys är, samt hur du utför en sökordsanalys.

Sökordsanalys

Vad är en sökordsanalys?

En sökordsanalys är en process med mål att du ska få reda på vad personer söker på i sökmotorer, för att således själv kunna skriva bättre SEO-texter. När du utför en sökordsanalys får du bland annat reda på hur populära specifika sökfraser är, samt hur svåra de är att ranka på.

Värt att lägga märke till är att de sökord du får fram inte längre är den starkaste rankingfaktorn, vilket var fallet för cirka 10 år sedan. Numera är det viktigast att förstå sökintentionen (search intent) som ligger bakom nyckelorden.

Men bara för att så är fallet är det fortfarande nödvändigt att genomföra en sökordsanalys. Låt oss berätta varför: När du tagit reda på vilka nyckelord som är viktiga för en specifik artikel får du nämligen också reda på vad sökintentionen är.
Boka ett möte

Vad gör man efter en sökordsanalys 

En sökordsanalys hjälper till att identifiera vilka sökord och fraser som är relevanta för en webbplats och dess innehåll. Detta är viktigt för att kunna optimera sidans innehåll och meta data för att förbättra den organiska sökbarheten, vilket i sin tur kan öka trafiken till sidan. En sökordsanalys bör alltid vara den första steget i en SEO-strategi eftersom den ger en grund att bygga vidare på.
Köpa länkar
Social
PPC
SEO text
SEO texter
Optimera

Det finns 2 typer av nyckelord

Lång tail-nyckelord
Nyckelord med en lång svans som på engelska kallas för “Long-Tail Keywords” har i regel en hög konverteringsgrad. “Låna pengar snabbt på helgen” är en typisk long tail-nyckelfras som konverterar bra. Det är relativt få som söker efter dessa typer av nyckelord, men de som väl söker efter lån på helgen är i regel villiga att konvertera.

Short tail-nyckelord
Short tail-nyckelord är korta, de har även en stor sökmängd och de består i princip alltid av ett fåtal ord såsom “låna pengar”. Värt att lägga märke till är att short tail-nyckelord i regel konverterar dåligt, så du ska alltid komplettera short-tail keywords med long tail keywords för att således fånga upp så många besökare som möjligt.
Kontakta oss
Keyword research

Ställ dig dessa frågor innan sökordsanalysen

Om du driver en SEO byrå är det exempelvis en bra idé att fråga sig följande saker innan du tar fram relevanta nyckelord:

Vilka typer av tjänster vill besökarna teckna sig för?
Har besökarna en befintliga SEO byrå?
Vilka är det som tillhör målgruppen som gör dessa sökningar?
Nyckelordsanalys

Måste du träffa nyckelorden exakt?

Du behöver inte träffa nyckelorden exakt, vilket vi exemplifierar nedan.

Sverige fotboll” kan bli “Fotboll i Sverige
Lån snabb avbetalning” kan bli “Lån med snabb avbetalning
Mataffärer Karlstad” kan bli “Mataffärer i Karlstad

Google och andra sökmotorer förstår nämligen kontexten, och straffar dig inte för att du lägger till ord som gör att meningen låter mer naturlig. Ord såsom “i” och “med” kallas för “transition words”, och du ska förslagsvis använda dig av dessa. Tänk på att du ska skriva för besökarna i första hand, och inte för sökmotorerna.
Kontakta oss
LOREM IPSUM SIT

5 verktyg som hjälper dig göra en sökordsanalys

Ahrefs, som är världens bästa SEO-verktyg.
Moz, som fungerar nästan lika bra som Ahrefs.
Semrush, som också kan identifiera alla viktiga sökord.
Cognitive SEO, som hittar många sökord.
Googles “läs mer-fält”, där relaterade sökningar visas.
Kontakta oss

Vad kostar en sökordsanalys?

Det finns olika sätt att prissätta en sökordsanalys, och vilket sätt som är lämpligt beror på företagets behov och budget. 

1 .Fast pris: I det här fallet sätter man ett fast pris för hela sökordsanalysen, oavsett hur lång tid det tar. Detta kan vara ett bra alternativ om man har en begränsad budget och vill ha kontroll över kostnaderna.

2. Timpris: Här debiterar vi kunden för den tid som läggs på sökordsanalysen. Det kan vara ett bra alternativ om man har en stor och komplex webbplats och inte kan sätta ett fast pris i förväg.

3. På prov: I det här fallet erbjuder vi en begränsad sökordsanalys, till exempel en grundläggande nyckeordlista, mot en lägre kostnad. Om ni är nöjda kan vi sedan erbjuda att utföra en fullständig sökordsanalys mot en extra kostnad.

4. Månadsavgift: I det här fallet debiterar vi kunden en månadsavgift för att tillhandahålla sökordsanalys-tjänster, till exempel att uppdatera nyckeordlistan och följa upp hur sökorden presterar.

Kontaka oss

Hur använder man sökorden?

Efter att man har genomfört en sökordsanalys bör man använda sökorden på ett naturligt och relevant sätt i sin webbplats. 
Detta kan innebära att man inkluderar sökorden i sidans meta data, såsom titel och beskrivning, samt i sidans innehåll, såsom rubriker och brödtext. 
Genom att använda sökorden på det här sättet kan man förbättra den organiska sökbarheten och öka möjligheten att få träffar på relevanta sökningar.
Kontakta oss

Boka ett möte med Ostriching och diskutera möjligheter

Boka ett möte

Kontakta oss

Kontakta oss
Skriv in dina frågor, vi älskar att hjälpa till!
cross